Pages

28 Aug 2014

Sakit.....psikologi?


Saya tak tahu apa kaitan sakit dengan apa yang kita fikirkan.....kadang2 bila kita terlalu fikirkan kesakitan kita, makin bertambah teruklah sakit tu......kalau secara psikologinya kita tidak terlalu memikirkan sakit tu insya allah semuanya terkawal....saya pun bukanlah pandai sangat nak bercerita pasal isu nie...maybe ada kwn2 di luar sana yang pakar boleh terangkan pada saya....

Saya sendiri mengalami pengalaman tersebut.....sebelum ni saya memang selalu fikirkan masalah cyst, endo saya nie....sampaikan dah nak dekat tarikh appointment pun saya rasa takut.......murung...takut keputusan tidak memihak kepada saya.....sampaikan husband saya cakap "jgnlah fikir sangat...bila fikir tu yang penyakit tu datang"....kdg2 apa yang dia cakap tu ada betulnya....bila saya asik fikir...sakit saya datang setiap hari...........

Bila saya dapat tau jer dah boleh proceed IVF, tiba2 jer perasaan saya bertukar.......kepala dah set tak sakit lagi....dan hasilnya sekarang......saya dah tak rasa sakit maam sebelum ni!!.....Pelik jugak.....kalau masa saya asik pikir sakit nie..mmg saya sakit.....lagi satu setiap hari saya akan baca zikir Doa Nabi Yunus

    “La ilaha illa anta, Subhanaka, inni kuntu minaz zhalimin.”
“Tiada Tuhan melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau, Sesungguhnya aku adalah dari pada orang-orang yang menganiaya diri sendiri.”

Sebelum ni saya cukup takut nak buat TVS sbb pernah buat sakit........masa appointment yang lepas....doa ni x henti2 saya baca sebelum doktor nak buat TVS......alhamdulillah...x sakit sangat.....:)

Alhamdulillah......dengan tidak memikirkan sakit nie...hati jadi tenang...sentiasa positif..sakit pun x datang....semuanya ni penting sebab saya bakal menjalani prosedur IVF...saya perlu tenang, positif dan tidak stress......walaupun ada sedikit debar dalam hati saya untuk IVF nie...tapi saya cuba untuk bertenang....

4 comments:

sweet tooth said...

keep on positive thought anna. Positive thought attarct positive things, InshaAllah...

Anna said...

thanks sweet :).....

Rina said...

Everything is in your head. Thats why kenapa orang boleh buat perkara2 yang tidak logik dek akal, kerana mereka fikir dan yakin yang mereka boleh. Good luck!

nuriz said...

Debar menunggu apa apa pun memang ada,lagi2 IVF,tapi inshaAllah dipermudahkan,doa banyak2 ye Anna..saya doakan Anna berjaya..Amin..