Pages

15 Sept 2014

Anemia, Iberet folic dan Kencing kotor


Rasanya sebelum ni saya ada mentioned pasal saya selalu sakit perut walaupun dah habis period..saya pun tak tahu kenapa.....apa yang saya buat cuma telan je ubat tahan sakit tu....lepas 2,3 jam reda lah........maybe sebab saya ni ada adeno....sebab tu sakit kot.........walaupun period dah berhenti....

Khamis lepas sakit saya rasa macam menjadi2 plak kan.....terasa sakit sangat kt bawah perut tu....biasanya lepas kencing n buang air besar mesti rasa sakit.....tapi lepas telan ubat tahan sakit ok..tapi akan berulang keesokan harinya sampailah hari Sabtu lepas....satu hari berguling2 sampai menangis2 sebab sakit....yang merunsingkan saya najis saya berwarna hitam.....dalam hati rasa macam kena ulser berdarah plak kan..dengan sakit perut dan najis hitam.....so my hubby call adik ipar (Doktor di Penang) dan bagitau simpton2 sakit saya nie..dan hubby pun bagitaulah kan apa yang sedang saya alami tu.....so dia cakap maybe ulser berdarah sebab najis dah jadi warna hitam.....

Dari pagi bangun tidur tu sakit sampailah pukul 1 tengahari...so dah tak tahan sangat ajak hubby pergi klinik sebab ubat tahan sakit tak berapa nak jalan kan.....keluar masuk toilet tak tau dah berapa kali......memang kerap sangatlah buang air kecil tu walaupun tak minum air pun sangat....

So sampai klinik doktor tanyalah kenapa kan dengan mata bengkak2 nangis tahan sakit.....lepas bagitau najis warna hitam tu...tiba2 doktor tengok rekod lepas dalam kad....dia pun cakap
   
"last week I ada bagi u makan ubat tambah darah, so kalau makan ubat tu memang najis akan warna hitam"

Then dia tanya sakit kt bahagian mana....so saya bagitaulah sakit kt bawah perut dekat dengan ari2....lepas tu doktor cakap yang saya kena kencing kotor sebab saya pun memang kerap kencing....huhuhuh...lega rasanya....tapi tak tau plak saya kena kencing kotor selama nie..sakit dia memang tuhan jer yang tahu.....sebab dah tak tahan sangat so saya mintak injection utk ubat tahan sakit.....n now dah sihat dahhhhh...tak sakit lagi...moral of the story...jangan tahan2 kencing (saya selalu buat benda ni sebab kdg2 malas nak gi toilet....hehehehehe)..dan minumlah air masak banyak2....

Oh ya.....saya amik ubat tambah darah tu sebab saya ada anemia......kan 2,3 bulan lepas saya ada heavy period....so effect dia saya kena anemia.....rupa2nya amik ubat tambah sarah ni najis jadi hitam...barulah saya tau...huhuhuhu.....selain ubat tambah darah yang doktor bagi tu saya pun ambik iberet folic atas cadangan doktor jugak....saya beli kt farmasi dengan harga RM26. Mula2 makan kepala jadi pening sikit n rasa nak muntah....makan iberet ni kena banyak minum air masak.... iberet folic ni kombinasi iron, vitamin C dan B complex (termasuk asid folic).

Adik saya cakap (dia bakal doktor..hehehee).....iberet folic ni sustained-release system iaitu dilepaskan perlahan2 dalam badan kita....macam  tu lah dia cakap......nak terangkan pun tak berapa nak reti saya nie.....:)...

(Sumber gambar : Google)
Sekarang ni memang kena sentiasa jaga supaya tak tahan kencing dan minum air banyak2....memang asik ke toilet ajer lah kan.....najis memang warna hitam kesan makan ubat nie.....saya sedang berusaha untuk menaikkan HB saya sebab bahaya jugak bila kena anemia nie..lagipun saya dah decide nak operate betulkan kedudukan ovari tu kan......harap2 HB saya naik lepas makan iberet folic nie......

p/s : Sakit perut sebab kencing kotor sangat sakit!......

7 comments:

nuriz said...

Semoga cepat sihat anna..saya pun jenis susah minum air banyak..nak kena ubah ni,,huhu

Pam Rn said...

Dapat rasa.. seksanya... semoga tabah & sihat selalu.

Anna said...

Tq nuriz n pamela.... Huhuhuh.....mcm2 plak sakit yg dtg menjelang nk buat ivf nie.. Takper... Tuhan nak uji

sweet tooth said...

Anna, sakit sangat sampai i pernah demam sbb UTI. bila dah start symptom kencing x lawas, terus minum air banyak2...

Anna said...

tulah sweet..sakit sangat kan....skrg ni mmg tgh minum air byk2 walaupun terpaksa kena g toilet kerap asalkan x sakit dah

Sariha said...

Awak ade adenomyosis ye? Saya pon lepas period sakit..

Unknown said...

Tq anna for the information,i baru tahu i amenia so terkejut bila najis tukar warna hitam. Tq so much and get well soon..