Pages

26 Feb 2015

Salah ke buat IVF?


Salah ke buat IVF? Persoalan yang saya nak tanya pada korang semua. Nak tau kenapa saya tanya soalan ni?..Sebab lately heboh pasal Lisa Surihani pregnant kembar dan buat IVF...siap ada yang seolah2 pandang lekeh pada orang yang buat IVF nie..kadang2 nak gelak pun ada bila baca komen2 dlm blog2 hiburan nie....... Hello.....reporter pun satu...kalau tak cukup ilmu di dada jangan nak tulis sesuka hati okay.....itulah kan.....ilmu cetek...tau tak...teknologi IVF ni dah lama wujud...meh baca sikit sejarah:

Wanita pertama yang melahirkan bayi menerusi kaedah tabung uji (IVF) adalah Lesley Brown apabila dia mencipta sejarah pada 25 Julai 1978 apabila anak perempuannya, Louise  Joy Brown lahir di Hospital Besar Oldham.

Lesley, dari Whitchurch, Bristol, mengambil bahagian dalam prosedur ujian IVF yang dikendalikan oleh Profesor Bob Edwards dan Dr Patrick Steptoe di Cambridge.

Bayi Tabung Pertama di Dunia

Nak cerita lebih lanjut sila lah carik kt Google yer.....

So kesalahan ke buat IVF nie..untuk pengetahuan orang di luar sana...

Bila tak pregnant sibuk pertikai bila nak pregnant..sibuk tanya saper yang ada masalah lah...bila dah pregnant sibuk pulak cakap "alah..buat cucuk2 (merujuk pada IVF) la tu, sebab tu dapat"......bila dapat kembar pun pertikai..sebab bukan secara semulajadi....itukan salah satu usaha...x salah rasanya...daripada duduk mengumpat orang itu ini...baik bukak Google tu baca sejarah sikit....ehehehhe......dapat gak ilmu....

Pada kawan2 yg berjuang tak kiralah apa pun cara kita..teruskan usaha okay......saya buat IVF ni pun cuma mak ayah n adik beradik je yang tau....kawan2 opis pun tak tau..sebab pada saya diaorg ni tak faham apa kita rasa...kesian kat Lisa Surihani.....pregnant salah..x pregnant pun salah..apa2 pun sabarlah yer dear.......abaikan mulut2 orang itu (macamlah Lisa baca blog ni kan..)...hehehheh...

p/s: Cerita nak cucuk untuk second day tadi.....nak ready perkakas dalam 15 minit awal konon...sekali bukak cooler bag...alcohol swab x bawak!....Gelabah beruk......12.30 dah kena cucuk.....nasib baik ada klinik panel dekat opis...dlm 5 minit jalan...telefon hubby dah gelabah dah.....terus turun g klinik....soh doktor cucuk..padahal boleh buat sendiri jer.....Doktor plak x pernah tengok Puregon Pen katanya...saya pulak yg ajar doktor..boleh gitu?...doktor tolong cucuk jer..sebab ALCOHOL SWAB punyer pasal....melayang RM15....nasib baik panel.. doktor bekalkan alcohol swab lebih......ehhehehe..pengajarannya..esok jangan lupa.....


13 comments:

nuriz said...

Anna,akak pun baca komen2 diorang..kelakar sangat..main belasah je..kalau dapat print screen,tepek kat cni..boleh gelak guling2 baca..

Anna said...

kan..hehehe....lawak pun ada

sweet tooth said...

ada issue ke? huhuhu...harus google jap lagi nih...

just azura! said...

orang yang slelau dapat baby secara cemulajadi dan tak tahu ada alternatif lain adalah memang begitu. dari situ boleh agak dah mentaliti orang malaysia ni macam mana.

Anna said...

Sweet, ada.. Try google... Kuar utusan lagi...azura, mcm tulah kalau org yg x rasa ni kan... Untung kita nie, byk ilmu kita tau...

Suraya Jafar said...

SALAH!!!

Kalau islam tapi tak kawen lagi atau guna benih/ovum orang yang tak halal pd kita.. :)

Pon rasa nak gelak baca komen orang, manusia mmg tak suka tgk kita senang dikurniakan lebih dari orang lain, ade ajee yang tak kena.. takkisah la iui ke ivf ke ini adalah satu usaha yg diharuskan kita cuba bila ada kemampuan untuk mencapai rezeki yang 1 tu kan.. :)

Salam blogwalking.. jemput singgah blog.
surayajafar.blogspot.com

Anna said...

hai suraya.....tq visit my blog.... :)

CIK PUAN TIPAH said...

Emosional skit bila baca artikel pasal lisa surihani. Bukan emo kat lisa tapi emo kat wartawan yg buat citer tu. So apa ke hal nya dia buat IVF. Benih dia dan suami dia. Diharuskan di dalam islam. Kalo pakai benih org lain tu boleh la nak marah.

Kita bila dah buat IVF..bila dgr dpt twin..rasa seronok sgt. Jika dapat single pun dah rasa seronok cam pe. Sbb org yg pernah melalui IVF akan merasai apa IVFer lain rasa. So yang tiba2 dpt tu jgn nak byk ckp kalo tak tahu.

Sorry terlebih panjang komen..

zarith said...

emo betul baca cite lisa surihani ni. Macam IVF tu kesalahan besar je. Pui...

Unknown said...

baru tau ada isu lepas baca ur post title. Cepat2 google

Tapi x jumpa pulak ayat2 busuk hati sebab x baca komen2.

baru baca ur blog sampai habis baru faham.

I support usaha LS&Y, i pun teringin nak buat

Bouncing and Cherubic said...

OOh I baca juga isu ni..

The reporter pun buat - buat terkejut gitu..terkejut kenapa entah.. terkejut buat IVF? bukan salah pun..nampak sangat kurang ilmu..

Mrs Opi said...

Salam perkenalan....

Tersenyum aje bile baca komen org yg tak tau apa2 psl ivf ni :)

Anna said...

kwn2..thanks sudi baca blog saya...pada yg baru follow blog saya selamat berkenalan :)seronok.....