Pages

29 Mar 2019

I'm Back!!!

I'm backkkkkkk...... woww......lama betul rasanya tak update blog ni..... almost 2 years jugak tak berupdate... nak kata merajuk tak jugak...tapi sebab kekangan masa dan ada banyak sangat blog nak manage kan.....dalam masa tak aktif ni memang macam-macam perkara berlaku...sampai dah tak ingat dah....still TTC lagi.....never give up...never...never.....

Okay....meh la nak cerita sikit apa jadi sepanjang tak aktif kt blog kesayangan ni.....

Selepas saya diagnos dengan tiroid pada Februari 2017 yang lepas, TTC saya masih berjalan tapi on off....berat badan pun dah ok tapi makin naik la pulak...tapi tak pe...orang cakap makin cute sebab tak kurus sangat....ehhehehe......x de la nampak macam sakit ya amat muka cengkung tu kan....tapi disebabkan tiroid ganggu pulak hormon saya.....tahun lepas lebih 6 bulan saya tak period....ayooooo....kalau sebab pregnant takpe jugak keeennnnn.... 

Awal tahun lepas saya start nak buat treatment IVF di HKL....lepas dah ambik semua darah...seperti dijangka...tak boleh jugak proceed sebab AMH rendah dan macam pre-menoupos....ermmm....macam biasa la kan....lepas keluar dari bilik doktor, mata merah berjurai2 menangis....tak boleh tahan perasaan tu...ya allah...dugaan apa lagiiii.....tapi macam biasa....saya sedih 1-2 hari jer.....lepas tu tangan ligat balik search sana sini....saya seorang yang yang tak akan mengalah walaupun macam-macam fakta yang doktor bagi kat saya...fakta itu cumalah apa yang doktor dapat dari hasil ujian, tapi yang lebih berkuasa hanya tuhan...saya pegang kata-kata tu.....

Apa yang membuatkan saya sangat positif?... Sebab ada satu cerita dari group yang saya join, dia dah dinasihatkan doktor untuk buang rahim, suami pulak masalah sperm....tapi...tapi.....siapa lah sangka kan...dia conceive natural!!...... amalan yang dia buat ialah everyday bangun solat tahajud dan macam2 lagi amalan yang dia buat.....allahuakbar...allahuakbar.....semuanya atas kehendakNya kan....

So start dari tu, saya cuba jugak amalkan almost every day saya akan bangun tahajud, buat dhuha, sedekah walaupun RM1, solat hajat, istigfar 100x sehari, makan vitamin tapi banyak skip..ehhehe....senaman 2x seminggu..... walaupun tuhan tak bagi saya rezeki anak lagi tapi alhamdulillah, banyak urusan saya dan suami dipermudahkan, rezeki pun alhamdulillah...kalau dulu rasa dengan berdua ni pun kadang2 sesak jugak gaji tu, but now rasa mudah dan cukup jer malah bertambah2....

Maybe tuhan nak kami suami isteri betul2 bersedia mental dan fizikal dulu, kewangan yang stabil, baru dia akan bagi rezeki anak...terpikir jugak dulu....dengan berdua pun kdg2 sesak, kalau ada anak?....now dia dah bagi rezeki kewangan yang lebih jugak sekarang, insya allah lepas ni rezeki anak akan menyusul....bersangka baik dengan Dia....Dia dah bagi siki-sikit dah apa yang saya mintak.  Teruskan berdoa, berdoa, berdoa......

Sebenarnya saya dah malas nak buat treatment lagi tapi ada jugak terpikir nak buat kat KL Fertility Centre... masalah saya ni kalau kat government hospital biasanya akan stop kat situ jer..mana tau kat KLFC ni ada penawar untuk masalah saya ni... kalau ada kawan-kawan yang ada pengalaman bleh la share dengan saya ehhh....

Oh ya....tahun ni genap 10 tahun saya TTC diumur 41 tahun.....apa saya rasa? Still ada rasa sedih, down dan kecewa bila dengar ada yang baru kawin dah pregnant, update morning sickness la..penat la muntah2,..ermmm..... tapi tu lah cuba kawal emosi kadang-kadang...... ada jugak yang cadangkan kami stop aje treatment sebab letih tgk kami suami isteri keluar masuk hospital 2 tahun lepas...tapi saya tak ambil pusing pun..yang negatif ni saya buang terus, ambik yang porsitif jer... tahun ni nak hadap 2 adik saya yang akan bersilih ganti bersalin. Ermm..... tak tau nak face macammana.... cuba ok...mana tau rezeki saya bulan depan....aminnnn....saya doakan semua kawan-kawan yang TTC dimakbulkan doa hari Jumaat ni. :)

Nanti saya share lagi yer....

1 comments: